Automatisera marknadsföringsprocesser
Marketing automation, även kallat marknadsföringsautomation, är en mjukvarubaserad metod för att automatisera marknadsförings- och försäljningsprocesser. I denna process berikas användarprofiler med information baserad på deras beteende för att skapa automatiserade kampanjprocesser för personlig kommunikation. Att öka antalet potentiella, kvalificerade nya kunder (s.k. leads) är ett av målen med marketing automation.
Vilka problem kan lösas med hjälp av Marketing Automation?
Människors beteende när de handlar har förändrats. Internet spelar en viktig roll i de flesta köpbeslut idag. Tusentals potentiella kunder är förmodligen ute på nätet och letar efter era produkter och lösningar. Det är här problemet ligger:
- Att det inte är så lätt att få dessa människor till din webbplats.
- När du är på din webbplats är det inte lätt att komma i kontakt med dessa människor.
- Att det inte är lätt att filtrera ut de kontakter som är villiga att köpa, de bra leads.
- Och att identifiera rätt tidpunkt när ett prospekt är redo att köpa är inte lätt.
Marketing automation är lösningen på detta problem.
Våra verktyg för automatiserad marknadsföring hjälper dig att optimera din marknadsföringsprocess genom att automatiskt utföra rätt åtgärd baserat på varje kunds intressen - till exempel att matcha produkter eller nyhetsbrevsämnen baserat på köpintresse.
4 Grundläggande funktioner för automatiserad marknadsföring
Fallstudier för automatisering av marknadsföring
Teknikföretag förbättrar hanteringen av leads genom automatiserad marknadsföring
Ett teknikföretag använde marketing automation för att förbättra sin lead management. Det handlade om att fånga upp potentiella kunder och kvalificera och vårda dem genom automatiserade processer. På så sätt kunde företaget nå ut till potentiella kunder på ett mer effektivt sätt och snabbare omvandla dem till kunder.
Genom att använda marketing automation kunde företaget också optimera sina processer för lead management och spara resurser. Kundlojaliteten stärktes också, eftersom potentiella kunder följdes genom hela köpbeslutsprocessen med hjälp av riktad lead-nurturing.
Sammantaget kunde företaget öka försäljningskvaliteten med 35 procent och förkorta försäljningscyklerna med 20 procent genom att använda marketing automation.
Programvaruföretag ökar konverteringen genom automatiserade e-postkampanjer
Ett mjukvaruföretag använde marketing automation för att automatisera och anpassa sina e-postkampanjer. Detta innebar att man skapade automatiserade e-postmeddelanden som var skräddarsydda efter mottagarnas individuella beteende och intressen. Genom riktad lead-nurturing fördes potentiella kunder gradvis närmare ett köp.
Genom den målinriktade metoden kunde företaget avsevärt öka öppnings- och klickfrekvensen för e-postmeddelandena. Konverteringsgraden ökade också eftersom de potentiella kunderna försågs med relevant information och erbjudanden. Sammantaget kunde företaget öka konverteringen med 25 procent genom att använda marketing automation.
Leverantör av finansiella tjänster använder automatiserad marknadsföring för att anpassa webbplatsens innehåll
En leverantör av finansiella tjänster använde automatiserad marknadsföring för att förbättra personaliseringen av webbplatsens innehåll. Automatiserade processer användes för att dynamiskt generera webbplatsinnehåll och skräddarsy det efter besökaren. På så sätt kunde användaren tilltalas med anpassat innehåll och användarupplevelsen förbättrades.
Genom att använda automatiserad marknadsföring kunde leverantören av finansiella tjänster också öka besökarnas engagemang på webbplatsen. Leadgenereringen ökade också eftersom webbplatsens besökare kunde nås av mer personligt innehåll.
Sammantaget kunde leverantören av finansiella tjänster öka konverteringsgraden med 15 procent och öka den tid som spenderades på webbplatsen med 25 procent genom att använda automatiserad marknadsföring.