Please enter a search term:

  • Kostnader för den digitala konverteringen:

    Vad kostar den digitala konverteringen dig? Vi har brutit ner det för dig med hjälp av detta beräkningsexempel. Vad vi lovar dig: Vi kommer att hålla oss inom den budget som du kommer överens med oss om.

    Läs mer här!

Vilka är kostnaderna för att en byrå skapar en webbplats?

Naturligtvis är det inte möjligt att ge ett heltäckande svar på denna fråga. Kostnaderna för ett webbplatsprojekt med en byrå kan dock uppskattas ganska bra i förväg baserat på några viktiga punkter.

I grund och botten beror kostnaderna på vilken typ av webbplats du har i åtanke. I regel behöver du bara förvänta dig relativt låga kostnader om du bara behöver en blogg. En typisk internetnärvaro för företag ligger i mellanklassen när det gäller kostnader. Därefter följer e-handelsområdet och medlemsområdet. Högst upp på kostnadsskalan finns webbappen. Denna gradering beror främst på hur komplext respektive projekt är och hur mycket pengar, tid och know-how som krävs. Ju fler av dessa resurser som finns tillgängliga i företaget eller ju fler resurser som företaget självt ställer till förfogande, desto billigare är det att realisera en webbplats. Här gäller principen om in-house performance.

För om du har rätt know-how internt och dessutom kan avsätta den för ett sådant projekt, är det naturligtvis inte nödvändigt att ge en byrå i uppdrag att programmera din nya webbplats. Du kan dock behöva stöd med hosting, strategiskt korrekt onlinemarknadsföring eller integration av tredjepartssystem. En bra byrå kommer att erbjuda dig exakt det stöd du behöver för att uppnå maximal framgång med din webbplats.

Nu har du redan en grov översikt över kostnaderna för att skapa en webbplats av en byrå. I det följande kan du läsa om de enskilda faktorer som avgör hur mycket du måste betala i slutändan, vilka löpande kostnader du kan förvänta dig och andra viktiga fakta om ämnet.


Egen webbdesigner, frilansare eller en internetbyrå?

Väldigt få företag har en webbdesigner in-house. Som regel är det inte värt att anlita en sådan specialist för ett webbplatsprojekt.

Det första och mest kostnadseffektiva alternativet till en egen webbdesigner är att anlita en frilansare. Ofta behöver du dock mer än bara en designer för att skapa webbplatsens gränssnitt. Du behöver också en programmerare för att skapa viktiga funktioner och en expert på onlinemarknadsföring för att se till att din webbplats verkligen fungerar framgångsrikt för dig på lång sikt. I detta sammanhang är det viktigt att du själv har erfarenhet av projektledning och/eller kunskap om användbarhet, användarupplevelse, SEO etc. eller har motsvarande specialister i ditt team. Många frilansare programmerar strikt enligt kundens specifikationer - men det är du som kund som bidrar med strategin. Planera alltid för ett lågt fyrsiffrigt belopp för detta.

Om du värdesätter heltäckande rådgivning är en byrå ett bättre val. Där arbetar webbdesigners, programmerare och onlinemarknadsförare tillsammans med ditt webbprojekt. Här kommer dina krav att registreras exakt, du kommer att visas vad som är möjligt och vad som är nödvändigt, och i slutändan kommer proffsen att samordna de enskilda arbetsstegen på ett sådant sätt att du uppnår ett maximalt användbart resultat på det mest effektiva sättet.

Och vad kostar en professionell hemsida som du beställer från en byrå? Det kan röra sig om ett femsiffrigt belopp, och om det handlar om en webbapp kan det till och med röra sig om ett sexsiffrigt belopp. Läs vidare för att ta reda på vad kostnaderna är i detalj. Men först några ord om hur du väljer rätt leverantör.


Faktorer som påverkar kostnaderna

Låt oss nu ta en titt på de faktorer som påverkar kostnaden för att skapa en webbplats. I speciella fall kan det mycket väl vara så att andra kostnader tillkommer. Följande punkter bör du dock nästan alltid ta hänsyn till.

  • Individuella behov

Först och främst beror det mycket på vad du behöver och hur dyr din webbplats faktiskt kommer att bli. Vi har redan gett dig en grov orientering i början av den här artikeln: Klassificeringen sträcker sig från blogg till webbapp. Däremellan finns det dock fortfarande mycket spelrum eller några måste-ha-nödvändigheter för specifika webbplatsmål som kan innebära högre priser.

En tumregel är att ju mer komplex en webbplats behöver vara, desto dyrare blir den. För att hålla kostnaderna så låga som möjligt och ändå uppnå största möjliga framgång bör du fundera noga på att besvara följande fråga:

  1. Vilka fördelar ska webbplatsen ha för mitt företag och för användarna?
  2. Vad krävs egentligen för att uppnå dessa mål?
  3. Har du redan en företagsdesign?

Corporate Design är mycket viktigt för ditt företags igenkänningsvärde. Kännedomen måste redan vara så stor att din Internet-närvaro faktiskt förknippas med ditt företag.

Dessutom främjar ett motsvarande enhetligt företagsutseende bildandet av ett varumärke och kundernas acceptans av företaget. Detta leder i sin tur till en betydligt högre sannolikhet för återköp eller identifiering med dina produkter, visioner, värderingar etc.

Om en corporate design också ska skapas för webbplatsen är detta naturligtvis förknippat med extra kostnader.

  • Vilka säkerhetsåtgärder måste vidtas?

Beroende på vilken typ av webbplats det rör sig om är olika säkerhetsstandarder viktiga. I allmänhet måste kommersiella webbplatser ha tillräcklig kryptering.

HTTPS-kryptering med ett motsvarande SSL-certifikat är obligatoriskt redan av denna anledning. Detta beror på att webbläsare varnar besökare om webbplatser som inte är tillräckligt skyddade. Detta skulle naturligtvis kasta ett dåligt ljus på ditt företag.

När det gäller en onlinebutik går kraven ännu lite längre. Säkra betalningsmetoder och DSGVO-kompatibelt dataskydd måste ägnas särskild uppmärksamhet här.

  • Installera programvaran

Ett CMS måste först installeras på ett webbutrymme innan det är tillgängligt. Detta sker vanligtvis i stort sett automatiskt. Det uppstår inga extra kostnader.

Att konfigurera systemet eller anpassa det till dina behov som slutanvändare sker dock inte utan ditt ingripande.

En bra byrå kommer också att säkerställa optimal användbarhet i backend, vilket innebär i grunden att särskilt viktiga funktioner måste göras tillgängliga snabbt. Beräkna den individuella insatsen här.

  • Var är platsen för hosting?

Hostingleverantörer är en krona ett dussin. Priserna är mycket olika. Webbplatsen kan vara värd särskilt billigt om dina egna webbservrar är tillgängliga. I de sällsynta fallen ges dock dessa förutsättningar.

Servrar från din webbyrå är det optimala alternativet. Här får du vanligtvis exakt de tjänster du verkligen behöver och betalar inte för olika paketfunktioner som faktiskt är värdelösa för dig - vilket ofta är fallet med externa värdar.

  • Är det nödvändigt att integrera kontakt- och kommunikationsalternativ?

Att alla tillgängliga kontaktuppgifter ska finnas på en framträdande plats på webbplatsen har inte varit en fråga på länge. Även (potentiella) kunder förväntar sig idag i allt högre grad direkta kommunikationsalternativ.

Om detta är fallet med din målgrupp bör du ha motsvarande funktioner som livechatt, chatbot, videochatt etc. integrerade. Valet av kommunikationskanaler beror på preferenserna hos dina typiska besökare. Eller också på ditt krav på att sticka ut från dina konkurrenter.

  • Vilken typ av multimediainnehåll finns på webbplatsen?

En av de viktigaste framgångsfaktorerna för webbplatser idag är att erbjuda innehåll med mervärde. Å ena sidan är det nödvändigt att skapa enastående multimediainnehåll med interaktionspotential.

Å andra sidan är det också nödvändigt att skapa optimala miljöer eller platser för detta innehåll. Båda är förknippade med avsevärda kostnader.

  • Bör SEO genomföras samtidigt?

dagens (potentiella) kunder letar oftast först efter lösningar på webben när de har ett problem eller en önskan. Google är ofta den första kontaktpunkten, så en ny webbplats bör redan från början ha de perfekta förutsättningarna för god sökbarhet i Googles ranking.

Även om SEO är förknippat med extra kostnader har det också en hög ekonomisk relevans.

  • Är det nödvändigt att ansluta system från tredje part?

Att ansluta den egna webbplatsen till andra system är ofta till och med absolut förnuftigt.

Till exempel kan support för förfrågningar via en chatt som är integrerad i webbplatsen erbjuda särskilt riktad support om ett CRM-system (Customer Relationship Management) är integrerat. Eller så kan marketing automation anslutas för att förvandla leads till kunder utan större ansträngning men med maximal nytta.


Vilka är de löpande kostnaderna för att underhålla webbplatsen?

Förutom engångskostnaderna för CMS, webbdesign, integration av tredjepartsapplikationer etc. är en webbplats nästan alltid förknippad med löpande kostnader.

  • Kostnader för domänen

Domänen är i princip adressen till din webbplats. Domäner är vanligtvis föremål för ett leasingavtal.

  • Kostnader för hosting

Dessutom tillkommer hyreskostnader för de servrar som din webbplats ligger på. Dessa inkluderar den energi som krävs för att driva dem och regelbundet underhåll.

  • Marknadsföring på nätet

Den fulla potentialen hos en webbplats kan bara realiseras genom marknadsföring online.

Detta är ett typiskt exempel: Om du vill förbättra rankningen av din webbplats för att övertyga fler kunder om din webbplats, måste du genomföra riktad sökmotoroptimering (SEO). Sannolikheten för att din webbplats ska sjunka i det stora nätet utan lämplig optimering är faktiskt mycket hög. I allmänhet är onlinemarknadsföring en kontinuerlig process. Så det finns alltid kostnader.

  • Underhåll och support:

Din webbplats måste hållas tekniskt uppdaterad. Endast då är den funktionell och säker på lång sikt. För att minimera riskerna bör du anlita en professionell tjänsteleverantör.

  • SSL-certifikat

Ett SSL-certifikat ingår ofta i webbhotellet. Betalda SSL-certifikat eller TLS-certifikat är dock meningsfulla, särskilt för känsliga data och processer. Förutom de typiska och ofta kostnadsfria domänvaliderande certifikaten finns det också sådana som gör det möjligt att identifiera en organisation.


Kostnader för webbutveckling av CMS, onlinebutiker & Co.

Content Management-system (CMS) och onlinebutiker finns tillgängliga kostnadsfritt som öppen källkod. Så du kanske tror att kostnaderna för webbutveckling av content management-system, onlinebutiker, webbapplikationer, appar & co. inte kostar så mycket pengar, eller hur?

Det finns olika uppgifter som är involverade i att skapa ett innehållshanteringssystem. Det är upp till dig vilka uppgifter du tar på dig själv och vilka du har gjort av tredje part:

  • Först måste du installera det redaktionella systemet eller onlinebutiken på en webbserver. Och det är just vid denna punkt som många redan når sina tekniska gränser. Många hostingleverantörer erbjuder dessa open source-applikationer förinstallerade på sina servrar. Med bara några få klick kan innehållshanteringssystemet eller onlinebutiken vara igång.
  • Applikationens design är ännu inte klar. Du måste därför själv skapa mallarna för startsidor, översiktssidor, kategorisidor, detaljsidor etc. För detta behöver du vanligtvis tekniskt kunnande och erfarenhet av HTML, CSS, PHP, Java & Co.
  • Vill du anpassa ditt innehållshanteringssystem eller din webbshop? Då behöver du veta ännu mer om HTML, CSS, PHP, Java & Co.

Och det är just här som webbyråerna kommer in i bilden. De är specialister på detta område och erbjuder konfiguration eller webbutveckling av webbapplikationer som en tjänst. Och det kommer med en kostnad.

Vilken typ av kostnader uppstår?

Naturligtvis beror det på dina krav vilka kostnader du kommer att ådra dig. Är du intresserad av att anpassa eller bygga upp ett befintligt system från grunden? Vill du att dina individuella krav på systemet ska implementeras? Alla dessa faktorer kan ha ett stort inflytande på typen och storleken på kostnaderna för webbplatsutveckling.


Utveckla en webbplats med en digital byrå

De viktigaste stegen i processen

Slutligen har vi sammanfattat för dig (i förenklad form) hur ett typiskt webbplatsprojekt går till. Att känna till denna process är viktigt för att uppskatta projektets omfattning och den tid och (wo)manpower som krävs.


Vi hjälper dig gärna att göra din närvaro på nätet konkurrenskraftig och framtidsinriktad:

  • Hur är positionen för din webbplats jämfört med dina starkaste konkurrenter? Vi genomför en kostnadsfri TYPO3-uppgraderingskontroll och definierar tillsammans med dig ett framgångsorienterat mål.
  • På så sätt kan vi ge dig råd med vår omfattande kunskap om användarupplevelse och användarvägledning på din webbplats. På så sätt kan vi hjälpa dig att erbjuda dina kunder en optimal upplevelse.
  • Våra erfarna webbutvecklare förverkligar gärna dina individuella önskemål - oavsett om det gäller utveckling av tillägg, responsiva webbplatser, appar eller gränssnittsanslutningar.
  • Behöver du en ny webbplats? Det är inga problem. Tillsammans med dig hittar vi rätt innehållshanteringssystem för dig och börjar från grunden.
  • Vårt supportteam är alltid tillgängligt för teknisk och redaktionell support och regelbunden utbildning.